Litt om oss
Øvre Nes Vel grenser i grove trekk mot Fekjan i vest, mot Nesbukta i øst, mot Landøya ungdomsskole og Holmen Yachtverft i syd og mot Mellom Nes skole og Nesveien i nord. Jørgen Sollie (Styreleder) Louise Burènius Sandersen (Nestleder) Morten Syljeset Sille Sjøbakk Allum Thor Wessel |
.
Historikk Alle boligtomtene som hører inn under Øvre Nes Vel er utparsellert fra Øvre Nes gård. Historiske kilder forteller at denne gården er en gammel boplass, ryddet lenge før vår tidsregning. Omkring 1825 var gården på 100 mål jord og 150 mål skog. I de siste hundre årene har gården hatt forskjellige eiere. Sommeren 1934 ble den solgt for 120.000 kroner til Hans Christian Mamen, Vogelund med et interesseselskap i Sandefjord, som utparsellerte eiendommen. Utover i årene fra 1935 ble tomteområdet på Øvre Nes utparsellert. En del av arealet ble disponert som felleseie for samtlige selvstendige byggetomter. Fellesarealene er på til sammen 20 mål og omfatter blant annet felles badestrand ved Nesbukta og Evaskogen. Øvre Nes Vel 50 år (1938 – 1988) ved Sigurd Daasvand og Berg Starup. (Teksten er hentet fra jubileumsheftet som Vellet ga ut i forbindelse med 50 års jubileum i 1988.) Gratulerer med de 50 år Øvre Nes Vels 50-års historie er interessant og viser samfunnets og fremfor alt et lokalmiljøs utvikling i ny tid. Strøk har endret karakter, nye hus har kommet, veier bygget, livsmønsteret endret. Mange av de oppgaver som velforeningene tidligere ivaretok, er nå overtatt av kommunen. Nye behov vokser frem i samfunnet og det er viktig at en sammenslutning av enkelt mennesker er opptatt av sitt eget miljø og arbeider til beste for dette. Det er klokt å ta hensyn til et miljøs utvikling for å få den endelige utforming best i erkjennelsen av at samfunnet undergår en konstant forandring. Jeg er takknemlig for den gode innsats som skiftende styrer, tillitskvinner og -menn i øvre Nes Vel har gjort gjennom 50 år til beste for innbyggerne. Samspillet mellom kommunen og velforening er viktig, og vi har god erfaring med det. Jeg vil trekke frem viktigheten av trafikksikkerhetsarbeidet som gjøres i erkjennelsen av nye behov som har vokst frem, økt boligbygging og langt flere biler i den enkelte familie, skaper nye problemer som vi må samarbeide om. Med Øvre Nes Vels nærhet til sjøen, er det naturlig at utbygging av småbåthavn har vært en høyt prioritert oppgave. Ønsket om å ha en båt og kunne komme ut på sjøen, er meget forståelig. Viktig er det da å bygge ut et havnetilbud slik at ønskene kan imøtekommes. Et tidsmessig havneanlegg er bygget frem med stor dugnadsinnsats og fint engasjement. Dugnadsarbeid og innsats for eget miljø, er med på å skape sosialt fellesskap som er viktig. Kanskje fremtiden gir oss velforeninger som blir mer opptatt av de mellommenneskelige forhold, og omtanke for hverandre. Asker kommune er takknemlig for et godt samarbeid og ønsker lykke til med jubileumsmarkeringen. Fortsett videre som dere stevner. Med vennlig hilsen En hilsen fra formannen i jubileumsåret Så er det gått 50 år siden øvre Nes Vel ble stiftet 25.2. 1938. Selv om 50 år er mange år må vi fortsatt. kunne kalle oss et ungt vel. Mye har skjedd i årene som har gått, og vi har i dettelille jubileumsskriftet forsøkt å gi en liten oversikt over hva som har hendt i alle disse årene. Noen ay de gamle medlemmene vil kanskje minnes mye av det som har foregått, og for andre vil det være nytt og ukjent. Vi tror imidlertid det er viktig at alle vet litt om hvordan forholdene har utviklet seg, og derfor kan føle seg ”hjemme” i vårt vel. Reguleringsplanen av 1936 var grunnlaget for den første utparsellering og besto av ca. 100 tomter som alle hadde en størrelse på 2 til 3 mål. I de første årene hadde vellet relativt få fastboende, men mange hytteeiere som bodde her stort sett bare i sommerhalvåret. Så vidt vi vet er det ennå 2—3 igjen av disse, men situasjonen i dag er vel nærmest det motsatte av den gang. Vellet har hatt mange forskjellige formenn i tiden som har gått – noen har sittet lenge – andre bare 2 år som er minimum. Selv har jeg sittet som formann i over 10 år, og jeg føler at i disse 10 årene har det skjedd mye i vårt vel. Det viktigste er kanskje den nye reguleringsplanen av 1980 som la grunnlaget for en betydelig forandring av bebyggelsens karakter ved at antall tomter ble mer enn fordoblet. Det har vært styrets mål i denne tiden å sørge for at den naturlige fortetning skjer slik at vårt område fortsatt mest mulig bevarer sin karakter som et åpent villastrøk, og hvor vi mest mulig har søkt å unngå «smarte» entreprenører som vil bygge 4-5 hus på en tomt som er beregnet for i hus. Stranda og båthavna har alltid hatt en sentral plass i vellets arbeid, og det er ikke mange av vellets medlemmer som ikke har en eller annen form for båt på havna. Til tross for den sterke utbyggingen av havna har vi likevel sett det som svært viktig å bevare og vedlikeholde badeplassen som er meget flittig benyttet av vellets barn og ungdom. Øvre Nes Vels styre var tidlig ute og tok initiativet til regulering av Nesbukta, og vi fikk vår plan godkjent helt opp i havnedirektoratet. Det er spesielt hyggelig å kunne meddele at vi har fått til denne store utbyggingen og likevel har fulgt alle lover og forskrifter til fulle. Vi er svært fornøyd med at vi fikk til makeskifte med Asker kommune, og dermed kunne overta strandparsellen til Øvre Nes Gård uten noe kontantutlegg. Tidligere har vi foretatt et tilsvarende makeskifte med Claussen. Når vi nå ser forover er det fortsatt mange saker som vi gjerne vil engasjere oss i, og vi tror ikke styret skal bli ”arbeidsledig” i arene som kommer. Til slutt vil jeg takke alle vellets medlemmer for den hyggelig tonen og viljen til innsats for felles beste som er typisk for Øvre Nes Vel, og jeg håper at dette kan fortsette på samme måte i de neste 50 år. Nesbru august 1988 John Skovholt. Styret i 1988: Formenn i øvre Nes Vel 1938 — 1988 Øvre Nes gård — vårt ”opphav” I ”nyere tid”, omkring 1825, var gården på 100 mål jord og 150 mål skog. I de siste hundre år har gården hatt omkring 10 forskjellige eiere. Andreas Rikvoldsen Nes overtok den etter sin far i 1890-årene og bygde de nåværende hus på Øvre Nes. Hans eldste sønn, Reinhard Nes, over¬tok gården etter sin fars død. Han drev den til 1905 da han solgte den til ordfører Johan Drengsrud. Han solgte den i 1908 til artillerikaptein I.C.B. Falkenberg som i 1916 solgte den til skipsreder Ivar Christensen for 150 000 kroner. Etter skipsreder Christensens død, ble Øvre Nes sommeren 1934 solgt for 120 000 kroner til gårdbruker Hans Christen Mamen, Vogelund med et interessentskap i Sandefjord. De utparsel¬lerte eiendommen. Hovedbølet med 3 mål dyrket jord omkring bebyg¬gelsen og med strandtomt og brygge ved Nesbukta ble solgt til grosserer Halvor Holte. Våren 1941 overdro han hovedbølet til A.M. Riiber for 99 500 kroner, hvorav 3 500 kroner i løsøre. I begynnelsen av 1980-årene gjennomgikk den store låvebygningen en omfattende restaurering som ga plass for firmaene A/S Novio, A/S Scanbox m.fl. I 1985 ble gården kjøpt av Torgny Simonsen som står som gårdens eier i dag. Så meget om vårt ”opphav” – Øvre Nes gård. Utparselleringsbestemmelser En del arealer ble disponert som felleseie for samtlige selvstendige byggetomter. Det betyr at hver selvstendig byggeparsell er like stor deleier i alle fellesarealene. Til sammen er de på ca. 20 mål og omfatter bl.a. felles badestrand ved Nesbukta. Videre heter det i de opprinnelige bestemmelsene at så snart parsell¬salget er så langt fremskredet at en velforening kan stiftes for utparsel¬leringsområdet, skal samtlige parselleiere ha obligatorisk plikt til å slut¬te seg til velforeningen. Den skal forvalte fellesarealene. Ved utgangen av 1944 var samtlige byggetomter på området utskilt og solgt. Øvre Nes Vel stiftes Før de åtte skiltes denne kvelden, hadde de gjennomgått, drøftet og vedtatt de første lover for øvre Nes Vel i 16 paragrafer. Disse byene er senere endret noe til den utforming de har i dag. Et driftig og arbeidsomt vel Da vellet feiret sitt 25-årsjubileum på Strand Restaurant våren 1963, sa daværende ordfører i Asker, Arne Skaare, at ”Øvre Nes Vel er ett av de driftigste og mest arbeidssomme vel i Asker”. Denne karakteristikken kan sikkert gjentas nå ved 50-årsjubileet. Medlemskap i Asker Velforbund Dette medlemskapet har vårt vel hatt mye nytte og glede av gjennom alle år, bl.a. i slike saker som er nevnt ovenfor. (Kontingenten til Velforbundet var opprinnelig 50 øre pr. medlem pr. år). Som en kuriositet kan nevnes at da Velforbundet våren 1941 innkalte til generalforsamling i Asker-vellenes Fellesråd, som det den gang het, ble det kl. 21.30 servert torsk med smør – og kaffe. Prisen var kr. 5,- pr. person. – Ta med fettkort og en spiseskje kaffe, het det i innkallingen. De vesentligste sakene Høsten 1939 ble det innkjøpt veigrus til fordeling innenfor vellets område. Samtidig ble det kjøpt en veivalse for 50 kroner som parselleierne kunne låne gratis. Snøbrøytingen foregikk de gang ved hjelp av to hester. 1. november 1939 ble det besluttet å kjøpe en snøplog, og en av parselleierne fikk fullmakt til å kjøre med snøplogen når han fant det påkrevd. For brøyting av samtlige veier skulle han få en godtgjørelse på 150 kroner året. På generalforsamlingen i juni 1940 ble følgende forslag til veinavn vedtatt: Elveveien, Ringveien, (som fra 1950 ble endret til Nesåsen) Neslia, Furukollveien og Årengveien. På samme generalforsamling ble det sendt en henstilling til Asker kommune om å påskynde leggingen av vannledning til Øvre Nes. Det skulle gå mange år før det ble en reali¬tet. Først i 1948 ble vårt velområde tilknyttet Asker kommunale vannverk. Men tilbake til veinavnene: I februar 1941 ble disse navnene godkjent av Asker formannskap, og ikke lenge etter var veiskiltene ferdige til å settes opp.I april 1947 vedtok formannskapet å stadfeste de vedtak som var gjort i okkupasjonsårene vedrørende veinavn på Øvre Nes. Til slutt i årsberetningen fra 1940 heter det at styret har henvendt seg til Bygningsrådet om en skurlignende hyttebebyggelse som begynner å bli nokså omfattende. De er anmeldt som uthus og kan ifølge bygningsloven ikke ”beleves”, heter det. Vanskelige år – matauk På en ekstraordinær generalforsamling i august 1943, ble det for første gang besluttet å søke kommunen om å overta veiene på Øvre Nes. De var ferdigbygget i begynnelsen av 1930-årene og siden vedlikeholdt av vellet fra 1938 ved egne og innsamlede midler i tillegg til årlige bi¬drag f ra kommunen. I oktober samme år, 1943, svarte kommunen at den ikke ville overta veiene før. de var opparbeidet i full regulert bredde (5 meter) og godkjent av kommuneingeniøren. Det skulle gå over 20 år før dette var et faktum i 1964: Kommunen overtok også vintervedlikeholdet fra vinteren 1964/65. På den samme ovenfor nevnte generalforsamling, la den senere formann, Karl H. Haug, frem forslag til nye lover for vellet. Forsamlingen var begeistret for tiltaket, heter det i referatet. Samtidig godkjente generalforsamlingen navnet Fekjan bru. Et forslag på navnet Mamens bru, ble ikke godkjent. I disse krigsårene ble parsellene i stor grad utnyttet til såkalt ”matauk”. Noen av naboene langs Neselva leide jordstykker av vellets friareal i tillegg til sitt eget for 20—30 kroner året. I Likhet med andre parselleiere dyrket de poteter og grønnsaker. Styret sørget for å få leid et par hester fra Landbruksdepartementets hestekontor i Oslo til våronnarbeidet. Det ble også pålagt styret å undersøke i Forsyningsnemnda om hvordan det lå an med vinterens potet – og vedforsyning. Ved-prisen var den gang 50-60 kroner pr. favn. Øvre Nes Dameklubb Postombringelsen I begynnelsen av l960-årene fikk Nesbru sitt eget postkontor i Nesbru-huset, det som etter noen år ble flyttet til Holmensenteret. Andre gjengangere Det gikk også mange år før søppeltømmingen kom i faste former. Fra 1940-årene var det vellet som organiserte søppeltømmingen for de parselleiere som var interessert. I 1962 sørget Asker Velforbund for søppeltømmingen hver 14. dag året rundt, til en pris av kr. 1,80 pr. tømming av en 50 liters dunk. Velforbundet subsidierte den ordinære tømming med kr. 0.30 pr. dunk. Først fra 1. juli 1966 overtok kommu¬nen den søppeltømming vi har i dag. Venteskuret ved Bilcentralen I de senere år forfalt dette venteskuret. Etter gjentatte henstillinger fra styret i flere år, ble det revet og fjernet våren 1986. Siden 1984 har styret purret igjen og igjen for å få et nytt skur for ventende buss-passasjerer der den nåværende holdeplassen er. Det må i denne forbindelse nevnes at fra 1943 og i en rekke år fremover var det ved siden av Fekjan bru satt opp en farvelagt veiviser over hele øvre Nes. Det var også liste over samtlige parselleiere, slik at det var lettvint for besøkende å finne frem. Fotgjengerbrua ved siden av Fekjan bru ble ferdig og tatt i bruk sommeren 1987. 17.mai-feiringen Øvre Nes Vel har i alle år etter krigen etter søknad ytet bidrag til den lokale 17.mai-komite, til Holmen skoles musikkorps, skolepatruljen og Holmen Barnekor. Eget medlemsblad for øvre Nes Vel Bladet var et godt bindeledd mellom styret og medlemmene i Øvre Nes Vel. Det var imidlertid liten stofftilgang fra medlemmenes side slik at redaktøren måtte tilveiebringe det meste av stoffet selv. Etter mange års trofast innsats takket han for seg og viste til at Holmenposten stilte spalteplass til rådighet for øvre Nes Vel. I medlemsbladet ble medlemmene gjentatte ganger oppfordret til å slutte opp om generalforsamlingen. Det er en henstilling som har stått øverst på ønskelisten for styret i alle år, også for det sittende styret. Havna – Strandparsellen Av Berg Starup Nesbukta er en gammel ankringsplass med ferdsel ut Hestesundet. På bunnen i Nesbukta er det observert gamle skipsanker av store dimensjoner.Havna 1988I Hestesundet – på Landøya – finnes en solid fortøyningsring fra gamle dager. Platået hvor strandhuset vårt står i dag, er sannsynligvis oppstått etter steinbrudd, kalkstein og kalkbrenning. Under utgravingen til vei og parkeringsplass på stedet, ble det funnet mye brent kalk¬masse. Fellesareal fra 1936 Båtene som preget havna i 1940-1950- og 1960-årene var rosjekter, noen få var avanserte med motor. Seilsjekter var også et vanlig syn på havna. Iland – og sjøsetting foregikk med handmakt av villige naboer som gjerne møtte opp. Plasseringen av båtene var langs steinbrygga med akterfeste. Noe senere kom det også noen hjemmelagde flytebrygger. Antallet båter varierte fra 4-5 til 10-15. Avgiften ble betalt i forhold til hvor mange festeringer man benyttet, 2 eller 3. En vanlig båtplass kostet for sesongen kr. 10-15 og opptil 20 kroner. I slutten av 1950-årene vokste flåten på havna. En som vi spøkefullt kalte ”Reder Onassis”, kom med sin krysser, bygget av finér. Båten trakk til seg utrolig mengder vann i løpet av sommeren. Det måtte mange meget håndfaste karer til når den skulle landsettes om høsten. Det ankom også en rosjekte med tre bordganger og høye stevner. Den fikk navnet ”Osebergskipet”. Andre båter som i de første årene vakte oppsikt på havna var en 28-fots snekke som het ”Gubben” og en 23-fots snekke som het «Arne”. Likevel er det vel riktig å si at den som har lengst historie i dette selskapet var motorsnekken ”Morild”. Den preget havna i mange år. I dag, i en alder av 40-50, har ”Morild” en hvileplass i en hage på Neslia. Seilbåtene gjør sin entré Noe senere i 1960-årene viste det seg en helt nyskapning, en 33-fots seilbåt bygget av plast, ”Eltorer II”. Denne båten vakte oppsikt med sine smekre linjer og stolte seil. Skeptikerne mente det var uhørt å bygge en så stor båt av dette materialet. Men det som skjedde var at båter bygget av plast gjorde masseinntog på havna. I året 1988 kneiser flere cruisere på havna, 30-40 fot lange og i to og flere etasjes høyde. Seilbåtene har en stor dominans i dag. Det duver en ”skog” av master ved bryggene. I 1960 og 1970-årene preget også kongefamiliens båter reden i Nesbukta, men de er nå flyttet til andre steder. Utbyggingen av havna Havnen var stadig under utvidelse også for 30-35 år siden. De første spede forsøk på å få til en flytebrygge, var gjort tidlig i 1950-årene og videre frem til 1960. Den flytebrygga vi da hadde, var bygget på gamle oljefat. Flytebrygga ble landsatt hvert år, smurt med tjære og forankret med tau. Et tidkrevende prosjekt Men reguleringen av Nesbukta kom ikke uten sverdslag. Det har vært holdt utallige møter med de interesserte parter, en omfattende korrespondanse og utrolig mange besøk i Asker kommunes forskjellige etater, som til slutt ga resultater. Havneanlegget har i dag ca. 155-160 båtplasser. For båter i vinteropplag på sjøen er det en boblehavn til ca 30 båter. På land er det opplagsplass til ca. 50 båter. Havnestyret – havnesjefer Flere ganger har det vært fremmet forslag på årsmøtene om å danne en egen båtforening, uten resultat – av forskjellige årsaker.Etter omreguleringen i begynnelsen av 1980-årene, ble det oppnevnt en havnekomité som enstemmig tilrådet stiftelsen av en båtforening, og på generalforsamlingen 29. mars 1982 ble det besluttet at Øvre Nes Båtforening skulle stiftes. På en ekstraordinær generalforsamling 17. oktober 1982 ble så Øvre Nes båtforening stiftet. Båtforeningen skulle ha sitt eget styre og arbeide uavhengig av Øvre Nes Vel økonomisk. Formannen i Båtforeningen er autormatisk medlem av styret for Øvre Nes Vel. Etter den oversikt som er tilgjengelig, har følgende innehatt vervet som formann i Havnestyret – senere Båtforeningen: Kristoffersen, muligens Østbye. Det er noe uklart. Senere har det vært Ragnvald Mathi¬sen, Per Hernes, Lars Lofthus, Berg Starup, Ivar Øiesvold, Lasse Søderblom, Per Reiling, Steinar Mathisen (som var første formann i Båtforeningen) og Erik Drengsrud. Havnesjefene har hatt flere felles egenskaper. De fleste har ramlet, eller bokstavelig talt gått i vannet på havna. En har, så vidt vites, gått i vannet fire ganger. Et felles trekk hos havnesjefene er bestemthet som bl.a. medfører at de med hard hånd gjennomfører det som er besluttet. Dette siste kan det gis følgende eksempel på: en tidligere formann i Vellet skaffet seg i 1965-66 en Nordlandssjekte. Båten var ikke særlig godt fortøyet og forsvant med høstens nordostvind ut gjennom Hestesundet. Båten tilbrakte vinteren et sted ute mellom holmer og skjær. Våren etter, et halvt år etter at den forsvant, kom den tilbake til havna av seg selv, ført av sønnavinden. Båten var fremdels dårlig fortøyet. Fungerende havnesjef besluttet da, og gjorde eieren kjent med, at hvis ikke båten var skikkelig fortøyet innen St. Hans, ville den bli brent på bålet. Det siste skjedde. Nordlandssjekta endte på St. Hans-bålet. I sin tid var det skaffet tilveie en båtlue til bruk for Havnesjefen. Luen var utstyrt med diverse bånd og skilt og virket imponerende. Den skulle symbolisere havnesjefens verdighet. Fungerende havnesjef i 1970-årene iførte seg luen og dro på en seiltur i fjorden. Det medførte at en båt med mannskap for tollvesen og politi gjorde meget korrekt honnørhilsen til vår havnesjef. Verdig mottok han deres hilsen med hånden til luen. Dessverre er luen nå blitt borte. Badestranda Sanden på stranden forsvant stadig med høstens høyvann. Derfor er det ofte kjørt på ny sand. Senest våren 1988 ble det tilkjørt tre billass med til sammen 60 tonn sand til badestranden. Badesesongen er nå egentlig utvidet til så å si hele året. Den 16. februar 1988 var to unge damer observert under bading i boblehavnen. I de første årene var det plassert et ”badehus” et stykke oppe i lia. Det var populært kalt for ”Jomfruburet”, fordi det var brukt til av- og påkledning for badende damer. Unge gutter, som senere er blitt ”brave menn”, hadde stor glede av a bore hull i vegger og tak for å få en titt. Badehuset var omsider så gjennomhullet at man ønsket at det skulle brenne. Det skjedde i begynnelsen av 1950-årene. Strandhuset Strandveien/Syvertsens vei Veien ble sjelden benyttet som bilvei, men mer som en kjærlighetssti. Den fikk også navnet ”Nedre sportsrunde”. Ved den endelige utbygging av veien i 1985, fant man inngraveringer i trærne med hjerter og initialer som var utvokst til det ugjenkjennelige. Stien ned til stranden, Syvertsens vei, var vel anlagt i samme tidsrom som veien ned til stranden, med trapper og avsatser slynger den seg opp skråningen. Dette var nok den mest benyttede adkomst til stranden i mange år. Veien til stranden i dag er utbygget og asfaltert med fartsdempere, skilt og 75-80 parkeringsplasser. Strandfestene De følgende år ble festene arrangert av ungdommer, representert ved ”Øvre Nes Evening Walkers Club”. Denne klubbens oppgave var vel egentlig å gå sene aften-natt-turer på stranden, ledsaget av en tent parafinlykt. De første årene arrangertes strandfestene med trekkspill og felelåt. Fanitullen ble spilt med en entusiasme som ga gjenklang både på Nes¬øya og Landøya og forstyrret nattesøvnen i de små nattetimer. Trekk-spill og felelåt er forstummet i de senere år, sannsynligvis på grunn av den vanlige økonomiske innstramning i samfunnet som nå også har gjort seg gjeldende i Øvre Nes Vel. Havna har ellers i alle år vært samlingssted for beboerne på Øvre Nes. Båteierne var en stor familie, og noen uenighet av alvorlig art har ikke forekommet Det er utført en enestående dugnadsinnsats i årenes løp, og denne innsatsen dannet fundamentet for den endelige utbygging. Riiber-parsellen Under senere års reguleringer av hovedgården, overtok Asker kommune parsellen. Øvre Nes Vel og Havnestyrets ønske i mange år, har vært at parsellen skulle tillegges vårt fellesareal. Det er nå en realitet. Parsellen er i 1988 tilføyet Øvre Nes Vels fellesarealer gjennom et makeskifte med kommunen. Parsellen hadde også steinbrygge, lagt opp av solide granittblokker. Bryggen ble rasert i 1970-årene og granittblokkene veltet ut i sjøen. Clausens brygge Under reguleringen av havna i Nesbukta i begynnelsen av 1980-årene, er Clausens brygge ved et makeskifte en del av Øvre Nes Fellesareal. Havnas skrekk ”Silver Shark” |
Fellesarealer Vellet har en liten felles badestrand som ligger mot Nesbukta. Badestranden har i alle år vært flittig besøkt av barn og voksne. Allerede i begynnelsen av 1950 årene ble det bygget stupebrett og badeflåte. Disse har blitt fornyet med årene. På båthavnen er det satt opp krakker og bord. Evaskogen har gjennom årene vært et kjært sted for barn på oppdagelsesferd og små indianere på krigstien. Det har tidligere kommet flere forslag til bruk av deler av arealet, blant annet som fotballbane. Dersom noen har ideer om bruk av arealet til allmenn nytte og hygge så er veistyret åpent for forslag. Arealet mellom Elveveien og Neselva, og arealet mellom Plantasjens store parkeringsplass og sjøen er også vellets felleseie. |